تاریخچه ردیاب خودرو و تاریخچه استفاده از جی پی اس

هم اکنون اکثر خودرو های مدل های به روز دنیا دارای جی پی اس هستند و حتی خودرو هایی که جی پی اس هم ندارند صاحبانشان برای امنیت بیشتر خودرویشان به دنبال این هستند تا یک ردیاب خودرو یا جی پی اس خودرو برای خودرویشان تهیه کنند. اما در اینجا این سوال به میان می آید که از چه زمانی جی پی اس اختراع شد و مورد استفاده قرار گرفت ؟

تاریخچه ردیاب

اکثر مردم دنیا بر این عقیده هستند که ابتدا در آمریکا و در ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گرفت اما ما برای از بین بردن شایعات و توضیحات بیشتر سعی داریم تا در این مقاله به تشریح کامل در مورد پیدایش جی پی اس بپردازیم و حتی ساخت اولین دستگاه ردیاب و کاربرد آن را شرح دهیم .

در ابتدا باید گفت شایعات و یا گفته های مردم دنیا درست است ابتدا ردیاب در آمریکا در سال ۱۹۶۰ برای نیروی دریایی ساخته شد و نام این جی پی اس NAVSTAR نام دارد . می توان گفت این ردیاب اولین ردیاب در دنیا محسوب می شود . روش کار این جی پی اس ها بدین گونه است که از طریق اطلاعاتی که به دست می آورند به صورت دو بعدی یا سه بعدی موقعیت ها را نشان می دهند و در اختیار ارتش می گذارند .

ماهواره ای در فضا قرار داشت که از طریق اطلاعاتی که بر روی مدار ه شکل می گرفت به این ردیاب انتقال پیدا می کرد و موقعیت جغرافیایی را نشان می داد اما بعد ها یعنی در سال ۱۹۷۸ که ماهواره های بیشتری به فضا فرستاده شد یعنی چیزی در حدود ۲۴ ماهواره توانستند با اطلاعات بیشتری که بر روی مدار ها نقش بسته شده است اطلاعات دقیق تری از موقعیت جغرافیایی که مورد نیازشان است به دست آورند .

تاریخچه ردیاب

 این ردیاب اختراع شده را در سال ۱۹۹۰ به دلیل احساس نیاز به نقشه های واضح در زمان عملیات ارتش آمریکا در صحرای شیلد عراق به کار گرفته شد تا بتوانند با موفقیت به این جنگ پایان بدهند . در این جنگ برای بالا بردن وضوح نقشه ها ۱۶ ماهواره روی مدار قرار گرفته شد که توانست خطای دید را بالا برد . این جنگ تا سال ۱۹۹۱ به طول انجامید و رفته رفته ارتش آمریکا پی برد که سربازانش برای موفقیت به تعداد بیشتری جی پی اس نیاز دارند زیرا تا آن زمان تنها ۵۰۰ تا ردیاب در دسترس سربازان بود بدین ترتیب این وسیله مهم را در نوامبر سال ۱۹۹۱ تولید انبوه کردند و به ۳ هزار دستگاه رساندند هرچند که باز هم این دستگاه ها تعدادشان کم بود زیرا بیش از ۴۰ هزار دستگاه ماشین نقلیه وجود داشت . این ردیاب ها برای ردیابی سربازان، ردیاب خودرو ها ، ماشین آلات جنگی و هواپیما ها استفاده می شده است . البته جای نصب این ردیاب ها بر روی ماشین ها و وسایل نقلیه است که با استفاده از آن به شناسایی عناصر، واحد فرماندهان و نقشه برداری توپخانه ها بپردازند .
رفته رفته بعد از به دست آوردن پیروزی های بیشتر ارتش آمریکا در ۲۴ فوریه به این موضوع پی برد که این دستگاه ها ارزش بالایی دارند و در سال ۱۹۹۲ زمانی که نیروهای ائتلاف پیشرفت غیره منتظره ای داشتند پیاده نظام ۲۴ از ۷ مدل ردیاب در عملیات های خود استفاده کرد . اما نکته ای حائز اهمیت است که تنها دو مدل از این ۳ هزار جی پی اس بسیار در جنگ پرکاربرد بود که یکی از این مدل ها با تولید انبوه ۴۰۰۰ هزار تعداد ردیاب بسیار پرکاربرد بود که از مشخصات این دستگاه می توان توصیفاتی چون یک جعبه مستطیل شکل کوچک و سبکی با وزن ۱.۸ کیلوگرم بود را داشت این ردیاب مدل آن بسیار مشابه با مدل AN/PSN-10 بود که به نام SLGR مرسوم بود . و از مدل دیگر با نام مرسوم NAV 1000M  می توان اشاره کرد این مدل که از آن هزار تا تولید شد از مدل قبلی کوچکتر است .

بعد ها یعنی بعد از سال ۱۹۹۲ تصمیم بر آن شد تا به غیر از جنگ در موارد دیگری هم از ردیاب استفاده شود البته این موضوع مستلزم پیشرفتی در تکنولوژی این ردیاب ها بود که به مرور زمان محقق شد . از مواردی که از این ردیاب ها استفاده می شود می توان به جی پی اس در مدل ردیاب آهنربایی ، انواع ردیاب حیوانات ، ردیاب جاسوسی، ردیاب شخصی و … اشاره کرد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *