ردیاب خودرو تلتونیکا و امکانات اختصاصی و کاربردی آن

مقدمه:

ردیاب خودرو تلتونیکا  یک دستگاه ردیاب فوق هوشمند و بسیار پرکاربرد است که توسط بلوتوث قابل تنظیم و بروز رسانی است و دارای آنتن های قوی مکان یابی و شبکه اینترنت جهت دریافت و ارسال اطلاعات است که با یک باطری پشتیبان تکمیل شده که قادر است بر حسب نوع ذخیر سازی انرژی از ۵ تا ۱۰۰ ساعت ذخیره انرژی نماید و روشن بماند. این دستگاه ها برای استفاده هایی نظیر خودرو های نظامی، حمل و نقل دارای، بازیابی خودرو های مسروقه، خدمات ایمنی عمومی، حمل و نقل و تحویل کالا، تاکسی، خودرو های تحت نظارت کنترل سوخت طراحی شده اند. ورودی ها و خروجی دستگاه ردیاب خودرو سناریو استفاده از دستگاه را مشخص می کنند. در این محتوا در ارتباط با امکانات ردیاب خودرو تلتونیکا به صورت مفصل توضیح می دهیم.

بررسی ورودی و خروجی های ردیاب خودرو تلتونیکا

  1. ورودی ها دیجیتال این دستگاه قادر به مشخص کردن وضعیت هایی مانند خاموش یا روشن بودن خودرو و یا باز یا بسته بودن درب ها و یا ارسال هشدار با یک کلید درون خودرو کاربرد دارد.
  2. ورودی های آنالوگ این دستگاه جهت نمایش سطوح مختلف از جمله سطح سوخت، میزان دما و از این قبیل اطلاعات می باشد.
  3. ضمنا ورودی دوم این دستگاه می تواند بسته به نوع انتخاب بصورت دیجیتال یا بصورت آنالوگ ایفای نقش نماید.
  4. خروجی های دیجیتال این دستگاه می توانند برای خاموش کردن خودرو و قفل کردن درب خودرو از راه دور کاربری داشته باشند.
  5. ورودی های پالس شماره این دستگاه قابلیت پیاده سازی خصوصی پروتکل های ارسال دیجیتال دلخواه را دارا می باشند که تحت فرکانس های مد نظر کد های خاص برای دریافت یک سری اطلاعات از سنسور های مختلف را به پیاده کننده این پروتکل ارائه می دهد.
  6. یکی از امکانات ویژه این دستگاه بهره برداری از ماژول بلوتوث جهت خواندن اطلاعات ECU می باشد که در تست سلامت خودرو بسیار کاربردی می باشد. این اطلاعات شامل سطح واقعی سوخت، میزان مصرف سوخت در حالات مختلف، دور موتور خودرو، دمای موتور، فشار روغن، میزان ورودی هوا به داخل موتور، بار روی موتور و از این قبیل می باشد.
  7. دومین امکان ویژه این دستگاه ساپورت رابط CAN می باشد که بصورت مستقیم و بدون اخلال در سیستم کامپیوتری خودرو تمامی اطلاعات خودرو های دارای ECU و همچنین می توان این دستگاه را به نمایش تعداد محدودی از این اطلاعات تنظیم نمود.

بررسی ورودی و خروجی های ردیاب خودرو تلتونیکا

 امکانات اختصاصی ردیاب خودرو تلتونیکا

تنظیم نوع تحریک ورودی ها

در برخی از خودرو ها مشاهده می گردد که برخی فرمان ها در حالت غیر فعال بصورت مدار باز یا به صورت ولتاژ بالا قرار دارند و به محض فعال شدن ولتاژ پایین یا میزان صفر ولتاژ را ارسال می نمایند. ردیاب خودرو تلتونیکا این قابلیت را دارا است تا مقادیر تحریک منفی را نیز دریافت نموده و دیتا های لازم را ارسال نماید، پس از این رو با استفاده از این دستگاه هیچ نگرانی ای مبنی بر از دست دادن تغییرات مختلف در خودرو تحت نظارت نباشید زیرا فرمانگر های بسیاری از خودرو های جدید و لوکس بدین صورت عمل میکند در نتیجه این دستگاه قابلیت نصب بر روی تمام مدل های خودرو را دارا می باشد.

رانندگی سبز در ردیاب خودرو تلتونیکا  

این قابلیت یکی از مهمترین امکانات ردیاب خودرو تلتونیکا است که ارائه دهنده و نمایانگر رفتار راننده می باشد. بدین صورت که با تعریف و تعیین نرخ حساسیت می توان از نوع رفتار راننده مطلع گردید. این نرخ حساسیت ها برای پارامتر هایی از قبیل شتاب بیش از حد پیچیدن خطرناک و ترمز شدید می باشد. که جدا از ارسال هشدار بصورت آنی در سامانه ردیابی فاتحان می توان از رفتار راننده طی یک بازه زمانی خاص گزارش اختصاصی تهیه نمود، تا زمان ها و مکان های این سه رخ داد مشخص گردد. بعضا این احتمال وجود دارد که راننده بطور سهوی دچار تخلف در سه حوزه مذکور شده لذا می توان با استفاده از یک سیستم هشدار همراه با صوت و چراغ چشمک زن راننده را مطلع نمود تا در ادامه مسیر دچار خطا نگردد. بر حسب میزان تخلفات مختلف نیز یک الگوریتم امتیاز دهی رانندگی ایمن نیز در این دستگاه فوق هوشمند وجود دارد و در یک بازه مشخص امکان ارائه امتیاز چندین راننده بصورت همزمان را فراهم می سازد تا بدین صورت تفاوت رانندگان با یکدیگر آشکار گردد. با توجه به اطلاعاتی که  توسط ردیاب های خودرو بدست می آید، حفظ حریم خصوصی داده های ثبت شده توسط ردیاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

رانندگی سبز در ردیاب خودرو تلتونیکا  

 سناریو سرعت در ردیاب خودرو تلتونیکا

از این امکان می توان در سه جهت بهره برداری نمود:

کاربرد اول می تواند عامل بازدارنده باشد بدین صورت که در صورت تخطی از سرعت غیر مجاز جدا از ارسال هشدار به سامانه و اپلیکیشن، راننده نیز توسط سیستم هشدار به صورت و چراغ چشمک زن و آژیر درون خودرو از تخلفف خود مطلع گردد و سرعت خود را کاهش دهد.

کاربرد دوم می تواند جهت امنیت خودرو در مقابل سرقت باشد، بدین صورت که با فعال سازی این حالت هنگام ترک خودرو، خودروی شما به هر دلیلی خارج از درخواست شما روشن شود پس از رسیدن به سرعت حدود ۵ کیلومتر( البته این سرعت قابل تنظیم به مقدار انتخابی بهره بردار می باشد.) خود به خود خاموش شود تا از سرقت احتمالی جلوگیری به عمل آید.

کاربرد سوم می تواند فعال کننده یک قسمت فرمانپذیر باشد تا به محض رسیدن به سرعت غیر مجاز (مثلا ۱۲۰) باعث گردد خودرو بیش از مقدار فعلی دور نگیرد یا اصطلاحا گاز نخورد.

 سناریو سرعت در ردیاب خودرو تلتونیکا

آنتی جمر یا ضد سرقت رادیویی در ردیاب خودرو تلتونیکا

شاید این واژه (آنتی جمر) به گوش شما خورده باشد، منظور یک بمب مغناطیسی هست که امواج رادیویی موجود در یک شعاع خاص و در فرکانس خاص را مختل می کند تا هر فرستنده و گیرنده ای که در این شعاع و تحت همان فرکانس ( فرکانس گیرنده و فرستنده) تنظیم شده در جمر کار می کنند، دچار اختلال گردند. حقیقت این است که این جمر های قابل تنظیم بسیار گران قیمت هستند و احتمالا سارقین مجهز به جمر به سراغ سرقت خودرو های لوکس می روند، اما هیچ جای نگرانی ای وجود ندارد زیرا امکان فوق العاده آنتی جمر نه به معنای جلوگیری از سیگنال های اخلال گر بلکه به معنای فعال ساز قطع کن خودرو در هنگام حضور جمر باعث می شود خودروی شما تا زمان حضور جمر روشن نشده و قابل سرقت نباشد.

نکته مهم این است که هیچ دستگاه ردیاب خودرو ای مجهز به آنتی جمر به معنای جلوگیری از فرکانس های اخلال گر وجود ندارد و دلیل آن این است که در شعاع خاصی یک راه بند در سر راه سینگال وجود دارد و امکان ارسال و دریافت اطلاعات به هیچ وجه وجود ندارد حتی تقویت کننده های فرکانسی نیز امکان گذر از این راه بند را ندارند و تنها امکان موجود فعال ساز خودکار قطع کن می باشد که امکان روشن شدن خودرو در حضور جمر را ناممکن می سازد پس در حین خرید، فریب تبلیغات کذب مبنی بر دارا بودن آنتی جمر را نخورید.

نکته مهم این است که هیچ دستگاه ردیاب خودرو ای مجهز به آنتی جمر به معنای جلوگیری از فرکانس های اخلال گر وجود ندارد و این امکان در حال تست در کشور استرالیا می باشد.

سناریو کار کرد درجا ( سلو)

شاید برای شما پیش آمده باشد که فراموش کنید در حالت توقف خودروی خود را خاموش کنید یا اگر صاحب ناوگانی با تعداد خودروی زیاد هستید یکی از خودرو های شما بیش از حد معمول در جا کار کند و باعث مصرف بی رویه سوخت شود، با تنظیم این سناریو پس از گذشت مدت زمان طولانی( قابل تنظیم) از روشن بودن خودرو با فرمان دستگاه  خودروی شما خاموش می شود تا سوخت بیش از حد مصرف نشود یا اینکه بصورت یک بوغ هشدار درون خودرو کار کرد در جای بیش از حد به راننده گوش زد گردد.

تشخیص سرقت باطری خودرو و یا قطع برق

به لطف وجود باطری پشتیبان با تنظیم این امکان، شما می توانید از سرقت باطری ( یا حتی قطع شدن دستگاه) مطلع گردید، شاید پیام ارسالی از دستگاه شما را به خود نیاورد، اما امکان خوبی که در دستگاه  وجود دارد تماس از سمت دستگاه به هنگام سرقت باطری می باشد، که بدین صورت بیشتر نظر شما را معطوف خود خواهد کرد.

تشخیص بکسل با استفاده از ردیاب خودرو تلتونیکا

زمانی که خودروی شما بکسل می شود چه بصورت قانونی و چه در مواقع سرقت امکان این وجود دارد تا از طریق پیامک و یا حتی تماس از این اتفاق مطلع گردید.

تشخیص بکسل با استفاده از ردیاب خودرو تلتونیکا

تشخیص تصادف با استفاده از ردیاب خودرو تلتونیکا

از جمله امکانات ردیاب خودرو تلتونیکا، تشخیص تصادفات و وارد شدن ضربه به خودرو می باشد. ضربات وارده به خودرو ممکن است بسیار کم و یا بسیار زیاد باشد که این میزان حساسیت در دستگاه  قابل تنظیم می باشد، سپس با تنظیم مقدار مد نظر خود در صورت رخداد ضربه هشدار ها به صورت پیامکی و یا اعلان هشدار در سامانه ردیابی فاتحان و یا اپلیکیشن ردیابی فاتحان قابل مشاهده می باشند.

تنظیم شناساگر راننده

با استفاده از این امکانات ردیاب خودرو تلتونیکا فقط برای افراد خاص قابل استفاده خواهد بود، اما چگونه؟

نوعی دریافت کننده مغناطیسی تحت پروتکل OneWire وجود دارد به نام iButton، نوع عملکرد این دریافت کننده ها بدین صورت است که یک فرستند بسیار کوچک( تقریبا اندازه یک ربع سکه) حاوی نوعی کد منحصربفرد می باشد که بر روی این گیرنده قرار می گیرد و کد ارسالی توسط این گیرنده به دستگاه ارسال می گردد. دستگاه  قابلیت تنظیم ۵۰۰ عدد از این کد ها را دارا می باشد، تنظیم و نصب این دستگاه به گونه ای انجام میگرد که تنها پس از شناسایی این کد ها خودرو قادر به روشن شدن باشد( البته به غیر از فعال سازی امکان روشن شدن خودرو می توان قابلیت های دیگر خودرو را نیز سوای روشن شدن غیر فعال نمود).

محدوده های جغرافیایی

این محدوده ها به دو زیر مجموعه تنظیم می گردند:

۱) محدوده خودکار: در این مورد شما قابلیت دریافت هشدار حین پارک خودرو و ترک آن در صورت خروج خودرو از یک شعاع دایره ای خاص را دارید، این هشدار حین روشن شدن خودرو توسط شما لغو شده تا هشدار بی مورد ارسال نگردد.

۲) محدوده دستی: این مورد این امکان را به شما می دهد تا با رسم حصار و به اشکال دلخواه بر روی نقشه و در صورت ورود یا خروج خودرو جه توسط خود شما چه فرد دیگر هشدار مربوطه را ارسال نماید.

بررسی میزان امنیت و شبکه در ردیاب های خودرو تلتونیکا

یکی از امکانات ردیاب خودرو تلتونیکا، تنظیم امنیت آن توسط کاربر می باشد، به نحوی که تمامی روزنه های ورود به دستگاه چه از لحاظ اتصالات فیزیکی و چه از لحاظ اتصالات بی سیم و غیر فیزیکی قابل رمز گذاری و غیر قابل نفوذ می باشد. همانطور که ذکر شد دستگاه دارای ماژول بلوتوث جهت پیکر بندی و به روز رسانی نسخه نرم افزاری می باشد از آنجایی که بلوتوث یک بستر جهت ارتباط است قابل رمز نگاری و حتی مخفی سازی است به نحوی که هیچ راه نفوذی به دستگاه از طریق بلوتوث برای دستگاه های نا شناخته یا غیر مجاز وجود ندارد. این دستگاه ها از طریق کابل اتصال جهت پیکر بندی توسط رایانه شخصی دارای یک نسخه جامع نرم افزاری می باشند که تمامی ورودی ها و خروجی ها را قابل تنظیم می نماید و راه نفوذ بسیار خوبی به شمار می رود، اما این راه نیز توسط قفل نرم افزاری قابل مسدود سازی می باشد. این قفل نرم افزاری با رمز دلخواه کاربر امکان دسترسی به دستگاه از طریق کابل را مسدود می سازد و دفعات مجاز تکرار آن ۵ بار می باشد و به محز عبور از تعداد غیر مجاز دستگاه قفل می شود و دیگر امکان ورود به آن میسر نیست.

مهمترین مورد در بحث امنیت در عصر ارتباطات امنیت شبکه و اینترنت می باشد. ردیاب خودرو تلتونیکا با قابلیت ارسال اطلاعات در شبکه های خصوصی خارج از شبکه اینترنت را دارا می باشند که این شبکه ها همان apn های اختصاصی می باشند که توسط اوپراتور های داخلی قابل راه اندازی هستند. پس از راه اندازی شبکه اختصاصی که بهترین گزینه برای استفاده های نظامی و امنیتی کشور می باشد اطلاعات دستگاه خارج از بستر اینترنت و از شبکه اختصاصی سازمان های نظامی ارسال می گردد و هیچ گاه قابل هک و نفوذ نخواهند بود. تنظیمات شبکه های محلی در حین پیکر بندی دستگاه درون آن ذخیره می شود و سپس دستگاه در apn اختصاصی ذکر شده شروع و تبادل اطلاعات می کند در واقع شبیه به این است که شبکه اینترنت فقط مختص به همان سازمان می باشد و هیچ کس اجازه دسترسی به آن را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ردیاب خودرو ساینا

ردیاب خودرو ساینا

فروش ردیاب خودرو ساینا با وجود طراحی که در ساخت خودروهای ساینا به کار رفته است، اما میزان امنیت این مدل خودروها بسیار بالا نیست.

ادامه مطلب »
ردیاب خودرو تیبا

ردیاب خودرو تیبا

فروش ردیاب خودرو برای تیبا ردیاب ‌های خودرو امروزه به عنوان یک ابزار امنیتی و ارتباطی بسیار مهم شناخته می ‌شوند. در مورد خودروهای مدل

ادامه مطلب »
ردیاب خودرو پراید

ردیاب خودرو پراید

خرید ردیاب خودرو پراید با توجه به تغییراتی که مدل های جدید پراید نسبت به گذشته داشته اند، با این وجود به دلیل امنیت بسیار

ادامه مطلب »