بررسی رابط CanBus و رابط miniCan جهت جلوگیری از آسیب به ای سی یو

بررسی رابط CanBus و رابط miniCan جهت جلوگیری از آسیب به ای سی یو

افزایش تعداد خودروها در یک سازمان باعث ایجاد سردرگمی های بسیاری در قسمت تعمیر و نگهداری و سوخت گیری ماشین آلات می گردد. در حال حاضر و شرایط فعلی کشور یکی از مهمترین مباحث جلوگیری از هدر رفت و قاچاق سوخت می باشد. قاچاق سوخت در شرکت هایی با تعداد خودرو های بالا امری اجتناب نا پذیر محسوب می شود. این مسئله هم برای شرکت دارای خودرو ضرر محسوب می گردد و هم برای کشور که علاوه بر خروج این کالای ارزشمند تهدید کننده مرز ها و ساکنین مرز نشین قلمداد می شود. پس نیاز به سیستم مانیتورینگ سوخت در شرکت های با تعداد بالای خودرو بسیار احساس می شود. از دیگر مباحث مهم در شرکت های وابسته به حمل و نقل و دارای ماشین آلات بحث تعمیر و نگهداری می باشد. که در لحظه نیاز به تعویض قطعات و خرابی یک قسمت اقدامات لازم انجام گیرد. با توجه به امکان عدم حضور خودرو ها در یک مکان و یا فرضا خرابی کیلومتر انداز خودروt لازم است سیستمی فراتر از نگاه کردن به صفحه کیلومتر و نتیجه گیری ضمنی استفاده گردد. از این جهت در ادامه به بررسی رابط CanBus و رابط miniCan می پردازیم.

رابط miniCan

اکثر رابط های موجود جهت اتصال به ای سی یو خودرو از جمله رابط CanBus و رابط miniCan به پورت اصلی ای سی یو متصل می شوند و یا به صورت انشعاب از سیم های ای سی یو اطلاعات دریافت می کنند. در صورتی که تمامی حالات در نظر گرفته شده برای برگرداندن اطلاعات از سمت ای سی یو به نمایشگر ها و یا ارسال فرامین از ای سی یو به قسمت های مختلف دارای حساسیت خاص می باشند و ممکن است در صورت گرفتن انشعاب از یک سیم کدی که به سمت ای سی یو ارسال می گردد دارای نقص شود و در نتیجه یک قسمت از خودرو دچار اشکال گردد. اما این موضوع با استفاده از رابط miniCan حل شده است. بدین صورت که این رابط بدون اتصال مستقیم به سیم های ای سی یو و با قرار گرفتن بر روی عایق سیم ها با ایجاد یک میدان مغناطیسی حساس پاسخ پالس های عبوری از سیم های ای سی یو را دریافت کرده و تمامی کد ها را بدون اتصال مستقیم نمونه برداری میکند. این کد ها شامل اطلاعاتی نظیر سرعت، پیمایش، ساعات روشن بودن موتور خودرو، سطح سوخت، میزان سوخت در وضعیت فعلی، میزان بار روی هر اکسل، سطح روغن، دمای موتور، میزان بار و فشار بر روی موتور، دور موتور، سطح CNG، میزان هوای ورودی موتور، ولتاژ باطری خودرو و از این قبیل اطلاعات کاربردی می باشد.

رابط All-CAN-300 و LV-CAN-200

رابط All-CAN-300 و LV-CAN-200

پس از نمونه برداری از کدها که هر کدام یک پالس به خصوص در بازه های زمانی مشخص هستند به یک رابط دیگر نیاز است تا نمونه کد های استخراج شده را تحت پروتکل CanBus ترجمه نموده و به دستگاه ارسال کند، برخی از ردیاب خودرو فاتحان تلتونیکا مانند FMB120 و FMB130 از جمله دستگاه های مقرون به صرفه ای هستند که امکان پشتیبانی از این رابط ها را دارا می باشند و ترجمه شده کد های استخراج شده را در خود جای داده و شروع به ترجمه دیتا ها تحت پروتکل CanBus می نمایند و سپس بهمراه مابقی اطلاعات ثابت دستگاه این داده ها به سرور ارسال می نمایند. تفاوت این دو رابط در تعداد کد های ترجمه شده و شاید در جزئیات ارسال شده می باشد و مواردی که در پاراگراف قبلی ذکر شد در هر دود رابط وجود دارد.

از معضلات مطرح شده مثل قاچاق سوخت و سرقت سوخت خودرو ها در مکان های مرزی و یا مکان های تحت حداقل نظارت بود که حالا با وجود اطلاع از میزان فعلی سطح سوخت می توان از این بابت اطمینان داشت که همه چیز تحت نظر است ضمنا سیستم هشدار سامانه مدیریت ناوگان شرکت فاتحان هرگونه کاهش ناگهانی سوخت و یا کاهش سوخت بدون پیمایش مسافت و روشن بودن خودرو را به اوپراتور نرم افزار هشدار دهد.

با موارد ذکر شده می توان از ساعات کارکرد و پیشمایش دقیق خودرو ها مطلع گردید و از این رو خودرو هایی که تعمیر و نگهداری آن ها بر اساس پیمایش و یا ساعت روشن بودن موتور خودرو می باشد در کیلومتر و زمان مقرر خود هشدار مربوطه جهت تعمیر و نگهداری تمامی قسمت ها ( قابل تعریف در سامانه مدیریت ناوگان فاتحان) به واحد ماشین آلات ارسال می گردد و بدین ترتیب با تعویض، تعمیر و بازرسی به موقع قسمت های مختلف از خرابی های احتمالی آن جلوگیری می گردد. همچنین با خواندن اطلاعات قسمت های حساس مثل موتور و جعبه دنده و سیستم سوخت رسانی از عیب های جزئی قبل از آنکه به تهدیدی جدی برای سلامت خودرو منتهی شوند آگاهی کسب می کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

توجیه اقتصادی – هزینه و صرفه جویی

تمامی موارد کاربردی و ذکر شده در یک کسب و کار وابسته به حمل و نقل و خودرو بسیار سود آور بوده بدین صورت که به طور مثال:

  • تجهیز یک کارگاه به (( سیستم مدیریت ناوگان و سیستم هشدار خرابی خودرو)) با ۱۰۰ خودرو حدود ۲۵۰ میلیون تومان به پول روز هزینه بر می باشد در صورتی که با خرابی زنجیر یک گریدر یا موتور یک لودر این کارگاه حدود ۳۰۰ میلیون تومان متضرر خواهد شد
  • یک کارگاه با ۱۰۰ خودرو خارج از نظارت و مصارف سوخت بیشمار در ماشین آلات سنگین را در نظر بگیرید، اگر هر خودرو روزانه ۲۰۰ لیتر مصرف واقعی داشته باشد و ۲۰ لیتر جهت قاچاق سوخت از بک خودرو برداشته شود در دید ناظر ( ناظر فاقد سیستم هشدار فاتحان ) مشخص نیست اما این عدد با ۳۰۰ روز کاری در سال به ۶۰۰ هزار لیتر می رسد که ضرر مالی آن برای شرکت چیزی در حدود ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

نمی توان منکر یک خرابی اساسی در سال برای یک کارگاه عظیم و یا نبود قاچاق سوخت از یک مجموعه بزرگ فاقد نظارت شد پس با هزینه ای کمتر از مضرات ذکر شده می توانید مجموعه های مختلف وابسته به خودرو را به این سیستم تجهیز نموده و به آسودگی امور اصلی را مدیریت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ردیاب خودرو کوییک

ردیاب خودرو کوییک

فروش ردیاب خودرو کوییک با کمک ردیاب های خودرو کوییک به فروش رسیده توسط مجموعه فاتحان، می توانید به عملکرد خودروی خود به صورت آنلاین،

ادامه مطلب »
ردیاب خودرو ساینا

ردیاب خودرو ساینا

فروش ردیاب خودرو ساینا با وجود طراحی که در ساخت خودروهای ساینا به کار رفته است، اما میزان امنیت این مدل خودروها بسیار بالا نیست.

ادامه مطلب »
ردیاب خودرو تیبا

ردیاب خودرو تیبا

فروش ردیاب خودرو برای تیبا ردیاب ‌های خودرو امروزه به عنوان یک ابزار امنیتی و ارتباطی بسیار مهم شناخته می ‌شوند. در مورد خودروهای مدل

ادامه مطلب »