دستگاه ردیابی چگونه کار می کند؟

عملکرد دستگاه ردیابی

سیستم مکان یابی جهانی ( Global Positioning System ) یک سیستم هدایت ( ناوبری ) ماهواره ای اســت و تنها سیستمی می باشد که امروزه قادر است، موقعیت دقیق شما را بر روی زمین در هر زمان، درهر مکان و در هر هوایی مشخص کند. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده اند. اولین ماهواره GPS در سال ۱۹۷۸ یعنی حدود ۳۹ سال پیش در مدار زمین قرار گرفت.
این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد و سرانجام در سال ۱۹۹۴ شبکه ای شامل ۲۴ ماهواره تشکیل گردید که امروزه تعداد آنها به عدد ۲۸ رسیده است.
خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آورندگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن رایگان است.
دقت بالای این سیستم و جهانی بودن آن دلیلی بر استفاده از این سیستم در علوم مختلف می باشد.
این سیستم در طول ۲۴ ساعت شبانه روز فعال است و در هر زمان و در هر مکان که لازم باشد می توان توسط آن تعیین موقعیت کرد.

جی پی اس چگونه کار می کند؟

ماهواره های GPS در یک مدار معین، زمین را دو بار در روز دور می زنند و سیگنال های اطلاعاتی را به زمین ارسال می کنند.
دریافت کننده GPS این اطلاعات را گرفته و برای محاسبه مکان دقیق کاربر از روش های هندسی استفاده می کند. در اصل دریافت کننده ی GPS زمان ارسال سیگنال از ماهواره را با زمان دریافت سیگنال مقایسه می کند. اختلاف زمان بازگو کننده ی میزان فاصله ی ماهواره از دریافت کننده GPS است. با اندازه گیری فاصله، از تعدادی از ماهواره ها ،دریافت کننده می تواند مکان کاربر را مشخص کرده و آن را روی نقشه ی الکترونیکی واحد نمایان کند. یک دریافت کننده GPS با سیگنال هایی که از حداکثر سه ماهواره دریافت می کند، می تواند مسیر حرکت و مختصات دو بعدی (طول و عرض) مکان را محاسبه کند. با در نظر گرفتن چهار یا بیشتر ماهواره ، دریافت کننده می تواند مختصات سه بعدی (طول،عرض،ارتفاع) مکان کاربر را مشخص کند. زمانی که مکان کاربر مشخص شد ، GPS می تواند سایر اطلاعات نظیر: سرعت،مسیر،فاصله ی پیموده شده،فاصله تا مقصد،زمان طلوع و غروب خورشید و … را محاسبه کند.

سامانه موقعیت یاب جهانی (GPS) چیست ؟

در گذشته های نه چندان دور ، زمانیکه تکنولوژی های پیشرفته امروزی وجود نداشت ، مردم در برخی مواقع ، قادر به تشخیص مکان دقیق خود نبودند و گاهی نیز در بیابان ها و دریا ها مسیر خود را گم می کردند . ولی امروزه با گسترش فناوری های گوناگون ، این مشکل توسط سامانه ماهواره ای با نام GPS رفع شده است. GPS یا Global Positioning System به معنی سامانه موقعیت یاب جهانی می باشد این سامانه متشکل از چندین ماهواره است که تمامی سطح زمین را پوشش می دهند . ماهواره های GPS هر روز دوبار در یک مدار دقیق دور زمین میگردند و سیگنال های حاوی اطلاعات را به زمین می فرستند . دستگاه گیرنده GPS براساس مقایسه زمان ارسال و دریافت سیگنال توسط یک ماهواره کار می کند
ماهواره های GPS در یک مدار معین، زمین را دو بار در روز دور می زنند و سیگنال های اطلاعاتی را به زمین ارسال می کنند.دستگاه های ردیابی GPS این اطلاعات را گرفته و برای محاسبه مکان دقیق کاربر از روش های هندسی استفاده می کند.
این دستگاه های ردیاب قادر هستند سیگنال های ارسالی توسط ماهواره های جی پی اس را دریافت نماید . این سیگنال ها حاوی اطلاعاتی از قبیل طول و عرض جغرافیایی محل ، تاریخ و ساعت ، سرعت حرکت و ارتفاع از سطح دریا می باشد با ارسال این اطلاعات توسط دستگاه ردیاب به پنل اختصاصی شما به راحتی خواهد توانست موقعیت دقیق دستگاه ردیاب خود را بر روی نقشه پنل خود ببینید و اگر در حال حرکت باشد ، از میزان سرعت آن آگاه شوید. همچنین این دستگاه های ردیاب مجهز به سامانه GSM می باشد که امکان ارسال و دریافت اطلاعات دستگاه را در بستر مخابراتی ( از طریق سیم کارت تلفن همراه) بر روی پنل اختصاصی دستگاه ردیاب فراهم می نماید. با توجه به وجود حافظه در دستگاه ردیاب، کاربر قادر خواهد بود مسیر های پیموده شده را به صورت آنلاین در بازه های زمانی دلخواه بر روی نقشه مشاهده نماید . همچنین کاربر می تواند با انجام تنظیمات دلخواه بر روی دستگاه ردیاب، اطلاعات مورد نظر خود را از طریق ارسال SMS دریافت نماید . بطور مثال کاربر با تنظیم سرعت مجاز بر روی دستگاه ردیاب خودرو ، در صورت تجاوز از سرعت مجاز ، یک SMS مبنی بر عدم رعایت سرعت مجاز دریافت خواهید نمود. همچنین شما به وسیله سامانه ردیابی فاتحان به سادگی میتوانید تنظیمات دستگاه ردیاب خود را انجام دهید ، دستورات لازم را به دستگاه بدهید و اطلاعاتی که میخواهید دریافت کنید.

چه کسانی به دستگاه های ردیاب نیاز دارند و کاربرد آن در کجاست؟

• نظارت و ردیابی کودکان ، سالمندان ، بیماران ، حیوانات و…
• نظارت و ردیابی اموال منقول نظیر چمدانها، بسته های مهم ، کانتینرها و…
• نظارت و ردیابی خودروهای شخصی ، عمومی ، اداری، باربری ، ترانزیت و …
• نظارت بر کارمندان هنگام ماموریت
• ردیابی افراد در زمان وقوع حوادث در هنگام ورزش در کوهستانها ،طبیعت ، دریا و…
• نظارت و مدیریت ناوگان های امدادی ، حمل ونقل عمومی و …
منبع : تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ردیاب خودرو ساینا

ردیاب خودرو ساینا

فروش ردیاب خودرو ساینا با وجود طراحی که در ساخت خودروهای ساینا به کار رفته است، اما میزان امنیت این مدل خودروها بسیار بالا نیست.

ادامه مطلب »
ردیاب خودرو تیبا

ردیاب خودرو تیبا

فروش ردیاب خودرو برای تیبا ردیاب ‌های خودرو امروزه به عنوان یک ابزار امنیتی و ارتباطی بسیار مهم شناخته می ‌شوند. در مورد خودروهای مدل

ادامه مطلب »
ردیاب خودرو پراید

ردیاب خودرو پراید

خرید ردیاب خودرو پراید با توجه به تغییراتی که مدل های جدید پراید نسبت به گذشته داشته اند، با این وجود به دلیل امنیت بسیار

ادامه مطلب »