انواع ارتباط در خودروهای متصل و بررسی کاربرد اینترنت اشیا در آن ها

مقدمه

امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، راهکارهای نوینی در زمینه حمل و نقل به وجود آمده است که به کمک آن می توان بسیاری از مشکلات ناوگان های حمل و نقل را برطرف کرد. خودروهای متصل و یا connected car یکی از فناوری های جدید در زمینه اینترنت اشیا می باشد. منظور از خودروهای متصل، وسایل نقلیه (خودرهای سبک، کامیون، قطار و غیره) هستند که با سایر خودروها، دستگاه و یا زیر ساخت های دیگر می توانند از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنند. گستردش استفاده از اینترنت در خودروهای متصل باعث شده است تا کاربران از سیستم ردیاب ماشین، مدیریت هوشمند ترافیک، افزایش امنیت خودرو و سایر موارد دیگر بتوانند استفاده کنند. در این مقاله ما قصد داریم پیرامون ارتباط در خودروهای متصل، مزایای استفاده از آن ها، انواع امکانات به کار رفته در خودروهای متصل، بررسی نوع ارتباطی که می توانند با یکدیگر داشته باشند و غیره توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

منظور از خودروی متصل (Connected Car) چیست؟

اینترنت اشیا می تواند به افراد کمک کند تا به راحتی بتوانند اطلاعات را جمع آوری کرده و تبادل کنند. حسگرهایی که در خودروها نصب می شوند، این قابلیت را دارند تا حجم عظیمی از داده ها را از منبع اصلی جمع آوری کرده و ارسال کنند. ارتباط خودروهای متصل معمولا توسط یک شبکه محلی بی سیم، می تواند با سایر خودرو و دستگاه های خارجی دیگر بدون تاخیر، ارتباط برقرار کند.

منظور از خودروی متصل (Connected Car) چیست

خودروهای متصل اغلب دارای سیستم‌ های ناوبری هوشمند هستند که به رانندگان اطلاعات دقیق مسیریابی، نقشه‌ ها و خدمات مرتبط با مکان را ارائه می‌ دهند. برای مثال اگر در مسیر توقفی وجود داشته باشد، با کمک ارتباط خودروهای متصل به تلفن های هوشمند خود می توانید از این موضوع مطلع شده و مسیرهای کم تردد را انتخاب کنید. یکی دیگر از مهمترین مزایای استفاده از خودروهای متصل، نحوه محاسبه مسافت میان مبدا و مقصد مورد نظر شما است، این امر به شما می تواند کمک کند با مدیریت زمان بتوانید بهترین مسیر را انتخاب کنید. ارتباط خودروهای متصل زمانی میسر می شود که امکان برقراری ارتباط با محیط پیرامون و دیگر تجهیزات از جمله ارتباط با زیرساخت ها، فضای ابری، شبکه های اینترنتی و سایر موارد دیگر وجود داشته باشد.

مهمترین امکاناتی که خودروهای متصل می توانند ارائه دهند؟

قابلیت اتصال خودرو به اینترنت اشیا و نصب حسگرهای ردیابی در خودرو می تواند به شما این امکان را دهد تا از سرقت خودروهای خود تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید. امکان کنترل بسیاری از عملکردهای خودرو توسط گوشی هوشمند خود در خودروهای متصل وجود دارد. دستیابی از راه دور به قابلیت‌ های مختلف خودرو، توسط این فناوری وجود دارد.  ارتباط خودروهای متصل به اینترنت قابلیت برقراری تماس های اضطراری را دارد. برای مثال در زمان تصادف، می تواند به صورت خودکار به نزدیک ترین بیمارستان و اورژانس محل تصادفات، تماس بگیرد.

خودروهای متصل از تکنولوژی‌ های پیشرفته برای برقراری ارتباط با دنیای دیجیتال و ارائه خدمات هوشمند به رانندگان و سرنشینان استفاده می‌ کند. در زیر به برخی از جنبه‌ های کلیدی کارکرد خودروهای متصل اشاره می‌ شود:

اتصال به اینترنت

خودروهای متصل از ماژول‌ های ارتباطی برای برقراری اتصال به شبکه‌ های اینترنت استفاده می‌ کنند. این ماژول‌ ها می‌توانند از تکنولوژی‌ های مختلفی مانند ۴G LTE یا ۵G استفاده کنند. این اتصالات پایداری بالا و سرعت انتقال داده مناسب را فراهم می‌ کنند.

مهمترین امکاناتی که خودروهای متصل می توانند ارائه دهند؟

سنسورها و ابزارهای اندازه‌ گیری

خودروهای متصل دارای سنسورها و ابزارهای اندازه‌گیری مختلفی هستند که اطلاعات محیطی و عملکرد خودرو را جمع‌ آوری می‌ کنند. به عنوان مثال، سنسورهای GPS برای تعیین موقعیت جغرافیایی، سنسورهای شتاب‌ سنج برای اندازه‌گیری شتاب خودرو و سایر سنسورها برای مانیتورینگ وضعیت مختلف خودرو استفاده می شود.

پردازش داده

داده‌ های جمع‌ آوری شده توسط سنسورها به واسطه واحدهای پردازشی، خودرو بررسی می‌ شوند. این پردازش می‌ تواند در داخل خودرو یا در پلتفرم‌ های ابری انجام شود.

اتصال با اپلیکیشن‌ ها

خودروهای متصل به اپلیکیشن‌ های هوشمند مرتبط وصل می‌ شوند. این اپلیکیشن‌ ها به رانندگان امکان مدیریت و کنترل از راه دور خودرو را از جمله قفل و باز کردن درها، روشن و خاموش کردن موتور و مانیتورینگ وضعیت خودرو می دهند.

ارتباط با سیستم‌ های خارجی

خودروهای متصل می‌ توانند با سیستم‌ ها و سرویس‌ های خارجی ارتباط برقرار کنند. این ارتباطات ممکن است شامل اطلاعات ترافیک زنده، اطلاعات آب‌ و هوا، خدمات پارکینگ و سرویس‌ های دیگر می باشد.

ارتباط با سیستم‌ های خارجی

سرویس‌ های هوشمند

اطلاعات جمع‌ آوری شده توسط خودروهای متصل می‌ تواند برای ارائه سرویس‌ های هوشمند مانند پیشنهاد مسیر، گزارش‌ های عملکرد، خدمات گاز و سوخت، و حتی سرویس‌ های خدمات به خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم‌ های امنیتی

خودروهای متصل دارای سیستم‌ های امنیتی پیشرفته‌ تری هستند که به راحتی قفل می‌ شوند و در مواقع اضطراری هشدار می‌ دهند.

خودرهای متصل در حال تغییر فرآیندهای روزمره رانندگی و بهبود ایمنی و کارایی مسافران می‌ باشند.

انواع ارتباطات در خودروهای متصل کدامند؟

اتصال خودرو به خودرو

حسگرهای قرار گرفته در خودرو این قابلیت را دارند تا بتوانند بدون هیچ تاخیر، با یکدیگر اطلاعات خود را تبادل کنند. برای مثال در روزهای شلوغ و پرترافیک می توانید با کمک دستگاه ردیاب خودرو که قابلیت ضبط و ثبت داده ها را دارند، اطلاعات مرتبط با مسیر و انتخاب پارکینگ مناسب را دریافت کرده و بتوانید این اطلاعات را با خودروهای دیگر نیز تبادل کنید.

اتصال خودرو به خودرو

اتصال خودرو به شبکه  

ارتباط خودروهای متصل به اینترنت می تواند به کاربران این امکان را بدهد تا مانند تلفن های هوشمند، داده و اطلاعات را در فضای ابری با خودروهای دیگر تبادل کنند.

اتصال خودرو به زیرساخت‌ ها

ارتباط میان خودروها از طریق اتصال خودرو به زیرساخت ها، قابلیت کاهش تصادفات و خسارت های جاده ای را دارد. داده هایی که توسط زیرساخت ها به خودروهای متصل ارسال می شوند شامل داده های مرتبط با وضعیت ایستگاه های راهنمایی و رانندگی، تابلوهای شهری، ایستگاه های عوارض و سایر موارد دیگر می باشد.

اتصال به سامانه‌ ی ابری

تمامی خودروها و ابزارهایی که به فضای ابری متصل هستند، خودروهای متصل قابلیت ارتباط با آن ها را دارند. ارتباط با سامانه ابری در خودروهای شما می تواند امکان برقراری ارتباط دو نفره با سایر تجهیزات و ابزارهای دیگر برای شما فراهم می کند. برای مثال اگر قصد دارید با چند خودرو و با اعضای خانواده و یا دوستان خود سفر کنید، می توانید با کمک ارتباط خودروهای متصل، داده های مرتبط با انتخاب مسیر، ترافیک، توقف ها، آب و هوا، مدت زمان سفر و غیره را با هم به اشتراک بگذارید.

اتصال به سامانه‌ ی ابری

ارتباط خودرو به شهروندان

خودروهای شما با توجه به نوع حسگری که در آن ها نصب شده است، این قابلیت را دارد تا وجود عابران پیاده را احساس کرده و به راننده هشدار دهد.

اتصال خودرو به همه چیز

این نوع ارتباط که به X27 نیز معروف است، قابلیت اتصال به تمامی وسایل نقلیه را دارد.

اتصال خودرو به دستگاه

ارتباط خودروهای متصل با تلفن های هوشمند، لپ تاپ،تبلت و سایر دستگاه های دیگر وجود دارد.

سخن پایانی

ارتباط با سیستم‌ های نقشه و ترافیک آنلاین در خودروهای متصل، امکان دسترسی به اطلاعات ترافیک به‌ روز و نقشه‌ های جدید را فراهم می‌ کند. این اطلاعات به رانندگان کمک می‌ کند تا مسیریابی بهتر و جلوگیری از ترافیک را تجربه کنند. خودروهای متصل می توانند از طریق اینترنت اشیا داده ها را به خودروهای دیگر بدون مشکل ارسال کنند. با توجه به این که در زمان ارتباط خودروهای متصل از طریق به یکدیگر، داده های زیادی تبادل می شود، بسیار مهم است بتوان از سرقت اطلاعات جلوگیری کرد. نرم افزارهای خودرو باید در برابر تهدیدهای سایبری ایمن باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ردیاب خودرو 206

ردیاب خودرو ۲۰۶

خرید ردیاب خودرو پژو ۲۰۶ ردیاب خودرو پژو ۲۰۶ به عنوان یک سیستم امنیتی و ضد سرقت امروزه توسط بسیاری از افراد استفاده می شود.

ادامه مطلب »
ردیاب خودرو کوییک

ردیاب خودرو کوییک

فروش ردیاب خودرو کوییک با کمک ردیاب های خودرو کوییک به فروش رسیده توسط مجموعه فاتحان، می توانید به عملکرد خودروی خود به صورت آنلاین،

ادامه مطلب »
ردیاب خودرو ساینا

ردیاب خودرو ساینا

فروش ردیاب خودرو ساینا با وجود طراحی که در ساخت خودروهای ساینا به کار رفته است، اما میزان امنیت این مدل خودروها بسیار بالا نیست.

ادامه مطلب »
ردیاب خودرو تیبا

ردیاب خودرو تیبا

فروش ردیاب خودرو برای تیبا ردیاب ‌های خودرو امروزه به عنوان یک ابزار امنیتی و ارتباطی بسیار مهم شناخته می ‌شوند. در مورد خودروهای مدل

ادامه مطلب »